Siirry suoraan sisältöön
Prisma.fi etusivu

Palautukset

Verkkokaupasta ostetuilla käyttämättömillä tuotteilla on 30 päivän ilmainen palautusoikeus, joten ehdit rauhassa tutustua tuotteisiin.

Toivomme, että olet tyytyväinen ostokseesi!

Tämän sivun sisältö:

Verkkokaupasta ostetun tuotteen palautusohjeet

Verkkokaupan palautusehdot

Myymälästä ostetun tuotteen palautusohjeet

Pulmia palauttamisessa?

Verkkokaupasta ostetun tuotteen palautusohjeet

Myymälästä noudetut tilaukset

Tilauksen toimitustapa vaikuttaa siihen, miten tuotteen voi palauttaa. Myymälästä noudettavat tuotteet toimitetaan kahdella eri tavalla:

  • Pikanouto: Tuotteet ovat valmiina noudettavaksi yleensä noin 2 tunnin kuluessa tilauksen tekemisestä. Ne kerätään myymälästä valmiiksi noutoa varten.

  • Myymälään toimitettavat tuotteet: Tuotteet saapuvat noudettaviksi yleensä 2–4 arkipäivän kuluessa. Ne lähetetään keskusvarastoltamme valitsemaasi myymälään.

Katso alempaa toimitustapakohtaiset palautusohjeet.

Mistä tiedän, miten tilaukseni on toimitettu?

Myymälään toimitettavat tuotteet: pakattu erilliseen pahvilaatikkoon tai muovikelmuun.

Pikanouto: toimitetaan alkuperäispakkauksessa tai kevyesti pakattuna (esim. pieni pussi)

Näin palautat pikanoutona toimitetun tuotteen (valmis noudettavaksi 2 tunnin kuluessa)

  1. Vie tuote samaan myymälään, josta noudit tilauksen
    • Tilausvahvistus toimii kuittina myymälässä. Palautukset käsitellään myymälöiden infopisteillä niiden aukioloaikoina.

    • Tuotteen voi palauttaa myymälään sellaisenaan alkuperäispakkauksessaan.

    • Kun olet palauttanut tuotteen myymälään, maksamme hyvityksen käyttämäsi maksutavan mukaan. Hyvitys palautuu yleensä 14 arkipäivän kuluessa. Saat sähköpostilla vahvistuksen, kun palautus on käsitelty.

Huomio polkupyörän palauttamisesta
  • Myymälästä kerätyt polkupyörät palautetaan takaisin samaan myymälään.

  • Erotat myymälästä kerätyn pyörän siitä, että siinä ei ole tuotepakkausta. Poikkeuksena lasten polkupyörät, jotka voidaan joissain tapauksissa toimittaa pakattuna.

  • Polkupyörän toimitusaika on poikkeuksellisesti 2–4 päivää.

Näin palautat myymälään noudettavaksi toimitetun tuotteen (toimitusaika n. 2–4 päivää)

  1. Tee palautusilmoitus verkossa
    • Klikkaa palautuslinkkiä, jonka löydät "Tilaus on noudettu!" -sähköpostiviestistä. Palautuslinkki löytyy myös "Tilauksesi on matkalla" -sähköpostiviestin alaosasta.

    • Avautuvasta palautusilmoitusnäkymästä voit valita palautettavan tuotteen tai tuotteet ja antaa muut palautuksessa tarvittavat tiedot.

    • Huomioithan, että voit palauttaa tuotteita vasta, kun olet vastaanottanut ne. Palautusilmoituksella ei siis voi perua vielä matkalla olevaa tilausta.

  2. Pakkaa lähetys
    • Pakkaa tuote takaisin alkuperäispakkaukseensa ja paketoi lähetys huolellisesti postitusta varten, joko samaan pahvilaatikkoon kuin missä tilauksesi toimitettiin tai muuhun vastaavaan pakettiin. Tuotetta ei saa lähettää pelkässä alkuperäispakkauksessa, tai se ei ole enää myyntikelpoinen.

    • Liimaa toimituksen mukana tullut palautustarra pakkauksen päälle niin, että vanhat osoitetiedot peittyvät.

    • Jos lähetyksen mukana ei tullut palautustarraa tai palautusohjetta, tai ne ovat hävinneet, voit luoda palautuslähetyksen Postin sivuilla. Luo palautuslähetys täällä, Avautuu uuteen välilehteen

    • Huom! Jos palautat pienen määrän vaarallisia aineita sisältäviä tuotteita, kuten spraypakkaukset, parfyymit tai hius- ja kynsilakat, palautuspakkauksen päällä täytyy olla varoitusmerkintä. Jos merkintä puuttuu, voit tulostaa sen Postin sivuilta, Avautuu uuteen välilehteen. Voit palauttaa pienen määrän vaarallisia aineita sisältäviä tuotteita useimpiin Postin palautuspisteisiin. Poikkeuksena kuitenkin maanalaiset pakettiautomaatit, joiden sijainnit voit tarkistaa täältä, Avautuu uuteen välilehteen. Jos tuote sisältää suuren määrän vaarallista ainetta, niin tuotetta ei saa palauttaa noutopisteisiin. Tällaisia tuotteita voivat olla esimerkiksi maalit, autonpuhdistusaineet tai akut ja akkuja sisältävät tuotteet. Lähetys on tällöin toimitettu sinulle kotiin ja siinä on vaarallisen aineen merkki. Jotta voit palauttaa tuotteen, ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja he tilaavat tuotteelle poisnoudon sinun puolestasi.

  3. Vie paketti palautuspisteelle
    • Palautus Postin pakettiautomaattiin: Voit viedä lähetyksen mihin tahansa Postin pakettiautomaattiin. Varaa palautuslokero Postin sivuilta käyttämällä palautustarrassa olevaa lähetystunnusta (JJFI-koodi). Varaa palautuslokero täältä, Avautuu uuteen välilehteen.

    • Palautus Postin palvelupisteelle: Kun olet liimannut palautustarran paketin päälle, voit palauttaa lähetyksen mille tahansa Postin palvelupisteelle, katso lähin Posti täältä, Avautuu uuteen välilehteen.

    • Kun olet tehnyt palautusilmoituksen ja palauttanut tuotteen Postin palautuspisteelle, maksamme hyvityksen 14 päivän kuluessa siitä, kun olemme vastaanottaneet ja käsitelleet palautuksen. Saat sähköpostitse vahvistukset, kun palautus on käsitelty ja kun hyvitys on maksettu.

Huomio polkupyörän palauttamisesta
  • Keskusvarastolta toimitetut polkupyörät toimitetaan myymälään tuotepakkauksessa. Tilauksen mukana saat myös palautusohjeet.

  • Palauta keskusvarastolta toimitettu polkupyörä Postilla takaisin keskusvarastollemme palautusohjeiden mukaisesti.

  • Jos et ole varma pyörän toimitustavasta, voit tarkistaa oletko saanut "Tilauksesi on matkalla" -sähköpostiviestiä. Jos et ole, tilauksesi on kerätty myymälästä. Toimi silloin 2 tunnin myymälänoudolla toimitetun tuotteen palautusohjeen mukaisesti.

Postin toimittamat tilaukset

Näin palautat Postin toimittaman tilauksen

  1. Tee palautusilmoitus verkossa
    • Klikkaa palautuslinkkiä, jonka löydät "Tilauksesi on matkalla" -sähköpostiviestin alaosasta.

    • Avautuvasta palautusilmoitusnäkymästä voit valita palautettavan tuotteen tai tuotteet ja antaa muut palautuksessa tarvittavat tiedot.

    • Huomioithan, että voit palauttaa tuotteita vasta, kun olet saanut ne kotiisi. Palautusilmoituksella ei siis voi perua vielä matkalla olevaa tilausta.

  2. Pakkaa lähetys
    • Pakkaa tuote takaisin alkuperäispakkaukseensa ja paketoi lähetys huolellisesti postitusta varten, joko samaan pahvilaatikkoon kuin missä tilauksesi toimitettiin tai muuhun vastaavaan pakettiin. Tuotetta ei saa lähettää pelkässä alkuperäispakkauksessa, tai se ei ole enää myyntikelpoinen.

    • Jos toimituksen mukana on tullut palautustarra, liimaa se pakkauksen päälle niin, että vanhat osoitetiedot peittyvät.

    • Jos pakkauksessa ei tullut mukana palautustarraa, niin palauta tuote mukana olevan palautusohjeen mukaan.

    • Jos palautustarra ja palautusohje ovat kadonneet, voit luoda palautuslähetyksen Postin sivuilla. Luo palautuslähetys täällä, Avautuu uuteen välilehteen

    • Huom! Jos palautat pienen määrän vaarallisia aineita sisältäviä tuotteita, kuten spraypakkaukset, parfyymit tai hius- ja kynsilakat, palautuspakkauksen päällä pitää olla varoitusmerkintä. Jos merkintä puuttuu, voit tulostaa sen Postin sivuilta, Avautuu uuteen välilehteen. Voit palauttaa pienen määrän vaarallisia aineita sisältäviä tuotteita useimpiin Postin palautuspisteisiin. Poikkeuksena kuitenkin maanalaiset pakettiautomaatit, joiden sijainnit voit tarkistaa täältä, Avautuu uuteen välilehteen. Jos tuote sisältää suuren määrän vaarallista ainetta, niin tuotetta ei saa palauttaa noutopisteisiin. Tällaisia tuotteita voivat olla esimerkiksi maalit, autonpuhdistusaineet tai akut ja akkuja sisältävät tuotteet. Lähetys on tällöin toimitettu sinulle kotiin ja siinä on vaarallisen aineen merkki. Jotta voit palauttaa tuotteen, ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja he tilaavat tuotteelle poisnoudon sinun puolestasi.

  3. Vie paketti palautuspisteelle
    • Palautus Postin pakettiautomaattiin: Voit viedä lähetyksen mihin tahansa Postin pakettiautomaattiin. Varaa palautuslokero Postin sivuilta käyttämällä palautustarrassa olevaa lähetystunnusta (JJFI-koodi). Varaa palautuslokero täältä, Avautuu uuteen välilehteen.

    • Palautus Postin palvelupisteelle: Kun olet lisännyt palautustiedot paketin päälle, voit palauttaa lähetyksen mille tahansa Postin palvelupisteelle, katso lähin Posti täältä, Avautuu uuteen välilehteen.

    • Kun olet tehnyt palautusilmoituksen ja palauttanut tuotteen Postin palautuspisteelle, maksamme hyvityksen 14 päivän kuluessa siitä, kun olemme vastaanottaneet ja käsitelleet palautuksen. Saat sähköpostitse vahvistukset, kun palautus on käsitelty.

Jos tilasit suurikokoisen tai painavan tuotteen kotiinkuljetuksella, ota yhteyttä asiakaspalveluumme palautuksesta ja noudosta sopimiseksi. Pidätämme oikeuden veloittaa palautuksesta aiheutuneet kustannukset.

Matkahuollon toimittamat tilaukset

Näin palautat Matkahuollon toimittaman tilauksen

  1. Tee palautusilmoitus verkossa
    • Klikkaa palautuslinkkiä, jonka löydät "Tilauksesi on matkalla" -sähköpostiviestin alaosasta.

    • Avautuvasta palautusilmoitusnäkymästä voit valita palautettavan tuotteen tai tuotteet ja antaa muut palautuksessa tarvittavat tiedot.

    • Huomioithan, että voit palauttaa tuotteita vasta, kun olet saanut ne kotiisi. Palautusilmoituksella ei siis voi perua vielä matkalla olevaa tilausta.

  2. Pakkaa lähetys
    • Pakkaa tuote takaisin alkuperäispakkaukseensa ja paketoi lähetys huolellisesti postitusta varten, joko samaan pahvilaatikkoon kuin missä tilauksesi toimitettiin tai muuhun vastaavaan pakettiin. Tuotetta ei saa lähettää pelkässä alkuperäispakkauksessa, tai se ei ole enää myyntikelpoinen.

    • Lisää paketin sisälle tilausnumero paperille kirjoitettuna, jotta osaamme palauttaa rahat oikealle tilille.

    • Hanki palautuslähetykselle aktivointikoodi alkuperäisellä lähetystunnuksella Matkahuollon sivuilla, Avautuu uuteen välilehteen

    • Kirjoita palautuslähetyksen päälle aktivointikoodi sekä nimesi ja puhelinnumerosi.

    • Jos lähetys sisältää vaarallista ainetta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme

  3. Vie paketti palautuspisteelle

Jos tilasit suurikokoisen tai painavan tuotteen kotiinkuljetuksella, ota yhteyttä asiakaspalveluumme palautuksesta ja noudosta sopimiseksi. Pidätämme oikeuden veloittaa palautuksesta aiheutuneet kustannukset.

DB Schenkerin toimittamat tilaukset

Jos haluat palauttaa DB Schenkerin kotiinkuljetuksella toimitetun tuotteen, ota yhteyttä asiakaspalveluumme palautuksesta ja noudosta sopimiseksi. Pidätämme oikeuden veloittaa palautuksesta aiheutuneet kustannukset.

Verkkokaupan palautusehdot

Verkkokaupassa ei ole vaihto-oikeutta. Jos haluat vaihtaa tuotteen, palauta tilaamasi tuote ohjeiden mukaan ja tee uusi tilaus verkkokaupassa.

Huomioi palautuksessa nämä yleiset asiat:

  • Palautettavien tuotteiden tulee olla käyttämättömiä ja myyntikuntoisia, ts. puhtaita, vaurioitumattomia, hintalappujen tulee olla paikallaan, pakattuna alkuperäispakkauksiinsa sekä sisältää kaikki pakkauksessa olleet osat ja käyttöohjeet.

  • Käsittele tuotteita ja niiden pakkauksia varoen. Jos tuotetta on käytetty, se on pesty tai asennettu ja aktivoitu, saattaa se johtaa tuotteen arvon alenemiseen. Tuotteen arvon alennus vähennetään palautettavasta summasta.

Palautusoikeudet

Verkkokaupasta ostetuilla käyttämättömillä ja myyntikuntoisilla tuotteilla on 30 päivän ilmainen palautusoikeus. Poikkeuksena ovat suurikokoiset tuotteet, joista pidätämme oikeuden veloittaa aiheutuneet palautuskustannukset.

  • Elintarvikeilla (esim. vitamiinit, lisäravinteet, eläinten ruoat) ei ole vaihto- tai palautusoikeutta.

  • Verkkokaupan palautusoikeus ei koske kuluttajansuojalain 6. luvun 16 §:n mukaisesti:

    • Hygienia- ja intiimituotteita, kuten seksivälineet, kosmetiikka, kasvomaskit, epilaattorit, partakoneet, hiustenhoitolaitteet ja -leikkurit, sähköhammasharjat ja suuhygienialaitteet, kuume- ja verenpainemittarit, nappikuulokkeet ja hands-free-laitteet, jos tuote on toimitettu sinetöitynä ja sinetti on avattu.

    • Pelejä, elokuvia, ohjelmistoja, jos tuote on toimitettu sinetöitynä ja sinetti on avattu.

    • Tuotetta, joka voi nopeasti pilaantua tai vanhentua taikka joka luonteensa vuoksi on sen toimittamisen jälkeen erottamattomasti sekoittunut muiden tavaroiden kanssa.

    • Tuotetta, joka valmistetaan tai jota muunnellaan asiakkaan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi (kuten leikattu kangas tai puutavara).

    • Jos palvelu on kokonaan suoritettu tai digitaalisen sisällön (kuten e-kirja tai äänikirja) toimittaminen on aloitettu ennen peruuttamisoikeuden päättymistä asiakkaan pyynnöstä tai suostumuksesta, ja asiakkaalle on ilmoitettu peruuttamisoikeuden puuttumisesta.

    • Kiireellistä korjaus- tai huoltotyötä paikassa, johon saavutaan asiakkaan nimenomaisesta pyynnöstä.

    • Sanoma- tai aikakausilehteä, joka ei ole jatkuva tilaus.

Jos sinulle on toimitettu väärä tuote tai se on viallinen, ota yhteyttä asiakaspalveluun ja palauta tuote saamiesi ohjeiden mukaan.

Huolenpitovelvollisuus

  • Kuluttajansuojalain etäkaupan 6. luvun mukaisesti palautusoikeus koskee vain käyttämättömiä tuotteita. Käsittele tuotetta varoen ennen ostopäätöksen tekemistä.

  • Tuotteeseen on oikeus tutustua, mutta sitä ei saa ottaa käyttöön tutustumisen aikana ja siitä on pidettävä hyvää huolta. Tekstiilituotteista ei saa poistaa hintalappua eikä tuotetta saa pestä ennen palautusta.

  • Jos olet käsitellyt palautettua tuotetta vastoin huolenpitovelvollisuuden ohjeita ja ottanut sen käyttöön, emme hyvitä tuotteen hintaa (arvonalennus voi olla 100 %) ja perimme palautuksesta aiheutuneet posti- ja käsittelykulut.

  • Emme sitoudu lähettämään ohjeiden vastaisesti palautettua tuotetta enää sinulle takaisin.

Palautuksen toimitustavat

  • Verkkokaupasta 2 tunnin myymälänoudolla ostetut tuotteet palautetaan siihen myymälään, josta ne on noudettu.

  • Postin toimittamat tai myymälään noudettavaksi toimitetut tuotteet (toimitusaika noin 2–4 päivää) voi palauttaa mihin tahansa Postin pakettiautomaattiin tai palvelupisteeseen.

  • Matkahuollon toimittamia tilauksia voit palauttaa Matkahuollon pakettiautomaattiin tai palvelupisteelle.

  • Verkkokauppa maksaa asiakaspalautusten ja virhetoimitusten palautusten lähetyskulut, kun noudatat palautusohjeita.

  • Mikäli tuote on toimitettu kotiinkuljetuksella, on palauttaminen maksutonta ainoastaan Postin tai Matkahuollon toimipaikasta, ei kotoa.

  • DB Schenkerin toimittamien tuotteiden palautuksessa, ota ensin yhteyttä asiakaspalveluun. Tilaamme sinulle noudon kotoa. Pidätämme oikeuden veloittaa palautuksesta aiheutuneet kustannukset.

  • Mikäli palautat rahtina toimitetun suuren tai painavan tuotteen, ota ensin yhteyttä asiakaspalveluun. Tilaamme sinulle noudon kotoa. Pidätämme oikeuden veloittaa palautuksesta aiheutuneet kustannukset.

  • Emme vastaanota postiennakolla lähetettyjä asiakaspalautuksia.

  • Tilattujen tuotteiden määrä ei vaikuta toimituskulujen suuruuteen. Tästä johtuen, jos tilauksen tuotteista palautetaan vain osa, ei toimituskuluja makseta takaisin. Jos palautetaan koko tilaus, hyvitetään myös tilauksen toimituskulut.

Hyvityksen maksaminen

  • Maksu palautetaan ensisijaisesti samalla maksutavalla, jota alkuperäisessä tilauksessa käytettiin. Kuluttajansuojalain etäkaupan 6. luvun mukaan verkkokaupalla on oikeus olla hyvittämättä rahoja, kunnes se on saanut palautetun tuotteen tai tuotteet takaisin.

  • Jos palautat tuotteen, joka on ollut edellytyksenä tilauksessa saadulle edulle, saatu etu mitätöityy ja edun summa vähennetään hyvitettävästä summasta.

Myymälästä ostetun tuotteen palautusohjeet

Voit vaihtaa tai palauttaa Prisma-myymälästä ostamasi käyttämättömän ja myyntikelpoisen käyttötavaran tuotteen 14 päivän sisällä ostamisesta mihin tahansa Prisma-myymälään, mikäli kyseinen tuote on tämän Prisman valikoimassa. Palautukset hoidetaan Prisman infopisteillä. Muistathan ottaa kuitin mukaan.

Palautusoikeus ei koske kuluttajansuojalain 6. luvun 16 §:n mukaisesti:

  • Avattuja hygienia- ja intiimituotteita, kuten seksivälineet, kasvomaskit, epilaattorit, partakoneet, hiustenhoitolaitteet ja -leikkurit, sähköhammasharjat ja suuhygienialaitteet, kuume- ja verenpainemittarit, nappikuulokkeet ja hands-free-laitteet.

  • Alusvaatteita ja uima-asuja.

  • Pelejä, elokuvia, ohjelmistoja, kosmetiikkaa tai muita sinetöityjä tuotteita, kun tuotepakkaus tai sinetti on avattu.

  • Digitaalisia tuotteita, kuten e-kirjoja ja äänikirjoja.

  • Asiakkaalle leikattua metritavaraa kuten puutavaraa tai kankaita.

Pulmia palauttamisessa?

Jos sinulla on kysyttävää palauttamisesta, asiakaspalvelumme auttaa ilomielin. Ota tilausnumerosi valmiiksi esille, niin pystymme ratkaisemaan asiasi entistä ripeämmin.

Ota yhteyttä chatin kautta (ma–pe klo 8–22 ja la klo 10–18) tai soita numeroon 09 4245 8663 (ma–pe klo 9–15 ja la klo 10–18)

Palaa takaisin sivun alkuun