Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukemisvaikeuksien esiintymistä, pysyvyyttä ja yhteyttä koulumenestykseen sekä osa-aikaisen erityisopetuksen saamista. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös lukutaidon kehittymistä sekä koulumenestyksen muutosta osa-aikaista erityisopetusta saaneiden oppilaiden ryhmässä. Kohdejoukkona oli erään eteläsuomalaisen kunnan yksi ikäluokka. Tutkimuksen viitekehykseksi muodostui kokonaisvaltainen, dynaaminen ja kehityksellinen näkökulma lukutaitoon ja lukemisen vaikeuksiin. Tutkimustulosten mukaan lukemisvaikeuksia pystyttiin ennustamaan jo esikoulutestillä, ja ne osoittautuivat melko pysyviksi läpi koko perusopetuksen. Poikien lukemisvaikeudet havaittiin yleisemmiksi ja pysyvämmiksi kuin tyttöjen. Tutkimuksessa saatiin esiin myös teknisen lukutaidon ja luetun ymmärtämisen yhteisvaikutus koulumenestykseen, joka oli heikompi lukemisvaikeuksista kärsivillä. Yksilötason vaihtelun lisäksi selvitettiin koulun ja luokan vaikutus lukutaidon ja koulumenestyksen kokonaisvaihteluun. Tutkimus osoitti yhteyden alakoulussa saadun osa-aikaisen erityisopetuksen ja yläkoulussa tapahtuneen koulumenestyksen muutoksen välillä.
Panula, Lukemisvaikeudet ja osa-aikainen erityisopetus
Huomaa pidempi toimitusaika
Huomaa pidempi toimitusaika
Tämä kirja on hankintatuote, joten emme valitettavasti voi antaa tarkkaa arviota toimitusajasta.
Toimitettuna
Ei saatavilla
Osta nyt, nouda myymälästä
Ei saatavilla
Oletko tyytyväinen tuotetietoihin?
Ovatko tuotetiedot riittävät? Jos tuotetiedoissa on puutteita tai niitä voisi muuten parantaa, anna palautetta.