Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata opinto-ohjaajien ohjausajattelua ja sen muuttumista analysoimalla ohjaajien kokemuksia ja kuvauksia omasta työstään. Tutkimus on tapaustutkimus ja aineisto koostuu seitsemän peruskoulussa tai lukiossa työskentelevän opinto-ohjaajan haastatteluista, jotka on suoritettu vuosina 1998 ja 2005. Ohjausajattelua kuvataan opinto-ohjaajien käyttötietona, joka rakentuu ohjaukseen liittyvistä toimintaperiaatteista ja mielikuvista. Toimintaperiaatteet käsittävät ohjausnäkemyksen, ohjauksen työmuodot ja ohjauksen arvioinnin. Käyttötietoon liittyvät mielikuvat ovat omaan ohjaajuuteen, opinto-ohjaajan työhön, oppilaisiin/opiskelijoihin, kouluyhteisön toimintaan sekä ohjauksen tulevaisuuteen liittyviä asioita. Toimintaperiaatteisiin ja mielikuviin liittyviä sisältöjä tulee esille molemmilla haastattelukerroilla, vaikka eri opinto-ohjaajat painottavat sisältöjä hieman eri tavoin.
Käyttötieto opinto-ohjaajan ohjausajattelun muutoksen kuvaajana
Toimitettuna
Ei saatavilla
Osta nyt, nouda myymälästä
Ei saatavilla
Oletko tyytyväinen tuotetietoihin?
Ovatko tuotetiedot riittävät? Jos tuotetiedoissa on puutteita tai niitä voisi muuten parantaa, anna palautetta.