Rauman kaupungin rakennuttama rautatie oli maamme suurin yksityinen rautatie, joskin kapearaiteinen Loviisan - Vesijärven rautatie oli raiteistoltaan pidempi. Rautatie oli tärkeä Rauman kaupungin ja erityisesti sen sataman kehitykselle. 1800-luvun lopulla rakennettiin rautatien kustannuksella myös uudenaikainen satama Laitsaareen, ja ensimmäiset 3o vuotta se olikin osaksi rautatien hallinnassa. Satama oli tärkeä rautatien kannattavuuden kannalta, ja siten on tarkoituksenmukaista seurata kirjassa Rauman satamankin kasvua ja kehitystä. Ensimmäisen maailmansodan alkaessa kymmeniätuhansia pakolaisia siirtyi Rauman kautta Venäjän ja läntisen Euroopan välillä. Kirjassa kuvataan melko yksityiskohtaisesti tuon "suurliikkeen" aikaa. Lisäksi Venäjän rahtiliikennettä kulki tuon sodan aikana suuria määriä Rauman ja Mäntyluodon kautta. Tämä rautatie oli aikoinaan varsin pienen kaupungin rakentama ja ylläpitämä. Kunnallisena laitoksena sitä koskevat asiakirjat ovat myöskin hyvin säilyneet, mikä tekee sen historian tutkimisen mahdolliseksi ja kiinnostavaksikin. Joskus kunnallinen byrokratia edellytti käsiteltävän sellaisiakin pikkuasioita, joita tuskin missään liikeyrityksessä olisi yhtiön hallintoelimiin saatettu. Kaupunginvaltuustolta oli jopa anottava lisämäärärahaa, kun raiteen aurausmäärärahat lumisena talvena loppuivat - sinänsä ehkä kyllä tuttua meidänkin aikamme rautatieliikenteestä ... Kirjan runsas kuvitus on pääasiassa Rauman Museon kokoelmista.
Rautavuori, Rautatie ihan meren keskelle
Toimitettuna
Saatavilla
Osta nyt, nouda myymälästä
Ei saatavilla
- Ilmainen palautus 30 päivää
- Ilmainen toimitus Postin noutopisteeseen yli 100 € ostoksille.
- Asiakasomistajalle Bonusta jopa 5 %.
Oletko tyytyväinen tuotetietoihin?
Ovatko tuotetiedot riittävät? Jos tuotetiedoissa on puutteita tai niitä voisi muuten parantaa, anna palautetta.