Sosiaalialan osaamiskeskustoiminta käynnistyi Suomessa vuonna 2002 tarkoituksena tukea sosiaalialan asiantuntemusta ja palvelujen kehittämistä. Tutkimuksessa tarkastellaan osaamiskeskuksen lisäarvoa sosiaalitoimistojen sosiaalityöntekijöiden osaamisen kehittämiseksi. Tämä tutkimus nostaa uutena asiana esiin osaamisen kehittämisen kokonaisvaltaisen tarkastelun, osaamisen kehittämisen tilan muodostamisen. Työn kehittämiseksi ei riitä, että osaamiskeskus välittää tuoteperustaista koulutusta ja kehittämisprojekteja. Projektien perustaminen edellyttää pohjaksi kunnon selvitys- ja juurruttamistyötä organisaatioissa. Osaaminen kehittyy sillä edellytyksellä, että syntyy luottamuksellinen vuorovaikutus sosiaalityöntekijöiden, sosiaalitoimen johtajien ja osaamiskeskuksen asiantuntijoiden välillä. Luottamuksen ja vuorovaikutuksen kehittyminen ei kuitenkaan yksin riitä, sillä osapuolten asiantuntemuksen ja identiteetin tulee olla riittävän vahvoja ristiriitoja avaavaan keskusteluun. Kokonaisvaltaisen tarveanalyysin ja yhteistyön avulla osaamiskeskus voi merkittävästi parantaa sosiaalityöntekijöiden osaamista ja palveluprosesseja. Sosiaalitoimistoilta yhteistyö edellyttää tahtoa luoda kehittämiselle suosiollinen asenne ja edellytykset. Kehittäminen tarvitsee eettisen tavoitteen, jopa unelman paremmasta.
Osaamisen kehittämisen neljä tilaa
Oletko tyytyväinen tuotetietoihin?
Ovatko tuotetiedot riittävät? Jos tuotetiedoissa on puutteita tai niitä voisi muuten parantaa, anna palautetta.