Juhani Tarnan taiteessa vaikuttavaksi voidaan, ja perusteltavasti myös tulee, nostaa populääri ja pop-taiteellinen kehys. Tähän yhdistyivät sotien jälkeisen pulan väistymisen oloissa amerikkalaisen viihdeteollisuuden tehokkaasti levittämät uutuudet, kuten sarjakuvat, film noir -elokuva, kioskikirjallisuus sekä jazz- ja iskelmämusiikki. Kankaanpään Niinisalossa varttuneen nuorukaisen mielessä vaikutteet kypsyivät hämmästyttävän varhain modernismiksi, jonka ensimmäisiä tietoisia ilmaisuja olivat 1950-luvun sarjakuvakokeilut. Tarnan tuotannon voima ja yhtenäisyys kumpuaa merkittävästi jo tuolloin tavoitellusta populääristä todellisuudesta. Tarna liittää populääriin suurena tyylinä tavaraestetiikan mutta kritisoi massatuotantoa. Hänelle varioitavuus on alisteista esteettiselle; populääri on urbaani miljöö, laadullinen kvaliteetti, jossa ihminen, taide ja ympäristö yhdistyvä monikerroksiseksi kuvaksi ja kuvien sarjaksi. Nämä variaatiot eivät ole Tarnalle vain joukko temaattisesti yhteen liittyviä kuvia vaan kehittyvä moderni elämismaailma ihmisineen, jota hän töissään optisena todellisuutena tavoittelee ja heijastaa.
Tarna, Ihmisen miljöö
Toimitettuna
Saatavilla
Osta nyt, nouda myymälästä
Ei saatavilla
- Ilmainen palautus 30 päivää
- Ilmainen toimitus Postin noutopisteeseen yli 100 € ostoksille.
- Asiakasomistajalle Bonusta jopa 5 %.
Oletko tyytyväinen tuotetietoihin?
Ovatko tuotetiedot riittävät? Jos tuotetiedoissa on puutteita tai niitä voisi muuten parantaa, anna palautetta.