Siirry suoraan sisältöön

Suomen televiestintäalan toimijat ovat viimeisten 25 vuoden aikana kokeneet intensiivisen muutoksen. 1980-luvulla toimijat olivat itsenäisiä yhtiöitä, kun taas tänä päivänä ne ovat enemmän ja enemmän riippuvaisia toisistaan. Riippuvuuden voidaan katsoa ylittävän myös toimialarajat, sillä televiestintäala koostuu nykyään paitsi teleoperaattoreista myös mm. sisällöntuottajista (esim. MTV Media) ja IT-yhtiöistä (esim. TietoEnator). Rajat toimialojen välillä ovat siten hämärtymässä. Tätä ilmiötä kutsutaan konvergenssiksi. Konvergenssi tarkoittaa yhdentymistä koskien esim. tekniikkaa (Internet ja puhelut), yrityksiä (AOL ja Time Warner), toimialoja (televiestintä-, media- ja IT-alat), palveluita (mobiiliTV), tuotteita (PDA-laitteet) jne.. Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että televiestintätoimijat eivät enää yksin pysty kehittämään markkinoita ja teknisiä ratkaisuja, vaan yhteistyötä vaaditaan erilaisten toimijoiden välillä luomaan tuotteita ja palveluita sekä yritysasiakkaille että loppukäyttäjille. Väitöskirja keskittyy erityisesti liiketoimintaverkostoihin ja yhteistyökuvioihin keinona hankkia vaadittavat resurssit konvergoidussa ympäristössä eri mobiilioperaattoreiden välillä. Tutkimus korostaa myös teknisen konvergenssin merkitystä televiestintätoimijoille. Monille alan toimijoille sopeutuminen konvergenssiprosessiin on ollut haastava; joissakin tapauksissa voidaan jopa puhua identiteettikriisistä. Tutkimus osoittaa, että konvergenssi käsitetään televiestintäalalla jatkuvana muutosprosessina, jossa jokaisen toimijan tulee uudelleen ja uudelleen arvioida roolinsa ja asemansa markkinoilla. Konvergenssiprosessi tulee jatkumaan tulevaisuudessa yhä lisääntyvällä intensiteetillä. Toimijat vaikuttavat tietoisesti liikeympäristöönsä toimimalla erilaisissa liiketoimintaverkoston rooleissa, jotka esimerkiksi parantavat niiden asemia tai jopa avaavat uusia mahdollisuuksia toisilla toimialoilla. Tutkimus osoittaa myös, että ulkoiset tekijät sekä toimialaympäristö vaikuttavat liiketoimintaverkoston dynamiikkaan.

Nyström, Understanding change processess in business networks

40,90 €

Huomaa pidempi toimitusaika

Tämä kirja on hankintatuote, joten toimitusaika voi olla tavallista pidempi. Arvioitu toimitusaika on noin 1–4 viikkoa.

  • Ilmainen palautus 30 päivää
  • Ilmainen toimitus Postin nouto­pisteeseen yli 100 € ostoksille.
  • Asiakasomistajalle Bonusta jopa 5 %.

Oletko tyytyväinen tuotetietoihin?

Ovatko tuotetiedot riittävät? Jos tuotetiedoissa on puutteita tai niitä voisi muuten parantaa, anna palautetta.