Terveyskeskuspäivystyksen ABCDE-triagen ja kehittämistoimenpiteiden vaikutukset potilasvirtoihin (Pehmeäkantinen kirja)

  • bvseo_sdk, java_sdk, bvseo-3.2.0
  • CLOUD, getAggregateRating, 128ms
  • REVIEWS, PRODUCT
  • bvseo-msg: The resource to the URL or file is currently unavailable.;
+ / - Hover over image to Zoom
Verkkokaupassa:
41,39
Saatavuus:

Toimitusaika 3 - 14 arkipäivää

Toimitustavat:
Nouto myymälästä tai pakettiautomaatista alk. 0 €
Toimitus kotiin alk. 2,95 €
Päivystyksen kiireellisyysluokittelu nopeuttaa hoitoonpääsyä

Lääkärille pääsy nopeutui terveyskeskuspäivystyksessä kiireellisyysluokittelua (triage) käyttämällä. Lääkärissäkäyntien määrä väheni jopa 24 % ja hoitajakäyntien määrä nousi. Asiaa ei ole aiemmin tutkittu Suomessa.

Terveydenhuollon päivystys on usein ruuhkainen. Ruuhkaisuutta voidaan vähentää kehittämistoimenpiteillä ja kiireellistä päivystyshoitoa tarvitsevat potilaat voivat päästä hoitoon aiempaa nopeammin. Tutkimuksen mukaan keskitettyä terveyskeskuspäivystystä voidaan suuressa kunnassa alle 20 kilometrin etäisyyksillä jopa vähentää ilman merkittäviä haittoja.

Terveyskeskukseen on toisinaan vaikea päästä ja siksi virka-ajan ulkopuolella päivystyksiin kertyy päivystyspotilaiden ohella myös kiireettömistä oireista huolestuneita potilaita. ABCDE-kiireellisyysluokittelu on luotu helpottamaan kiireellistä hoitoa tarvitsevien potilaiden hoidon nopeaa aloitusta. Suomessa ei ole aiempaa tutkimustietoa luokittelun vaikutuksesta päivystysalueen ja terveydenhuollon muiden yksiköiden potilasvirtoihin. Meneillään olevassa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain uudistuksessa (sote-uudistus) päivystystä ollaan vähentämässä ja keskittämässä ja muutoksen perustaksi tarvitaan lisätietoa.

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää terveyskeskuspäivystyksen ABCDE-kiireellisyysluokittelun ja muiden kehittämistoimenpiteiden vaikutusta terveydenhuollon päivystyksen käyntimääriin ja hoitoon pääsyn nopeuteen. ABCDE-triagen lisäksi toteutettiin väestölle laaja informaatiokampanja terveydenhuollon päivystyksen tarkoituksenmukaisesta käytöstä. Tietoa oli saatavilla internetistä ja päivystysaiheita käsiteltiin paikallislehdissä ja radiossa. Lisäksi erilaisia päivystysaiheisia informaatiolehtisiä jaettiin laajasti ja päivystykseen tulleet potilaspuhelut ohjattiin terveysneuvontapuhelimeen.
Kun ostat verkkokaupasta:
  1. 1 Laskulla jopa 60 päivää korotonta maksuaikaa.
  2. 2 Yli 65€ ostoista toimitus veloituksetta myymälään tai pakettiautomaattiin.
  3. 3 Bonus ostoista jopa 5 %
  4. 4 Tuotteilla ilmainen palautusoikeus 14 päivän ajan.