Siirry suoraan sisältöön

Elever skriver uppsatser och läraren ger respons. De här etablerade och på många sätt traditionsbundna skrifthandlingarna tillhör rutinerna i modersmålsundervisningen på svenska i Finland. Skolans skriftliga responskultur är bara en av de många skrifkulturer som de unga människorna möter i sin vardag. Inte minst nätets skriftkulturer med interaktivitet och socialisation som responses drivkrafter utmanar lärarnas sätt att bemöta elevtexter. Vad har gymnasisterna att berätta om modersmålslärarens skriftliga respons? frågar sig Annette Kronholm-Cederberg. Med ett starkt elevperspektiv och en narrativ analysmetod utforskas berättelsemönster i uppsats, respons och responssamtal. Resultaten visar att lärarresponsen har en normativ slagsida och att den oftare visar på uppsatsernas brister än förtjänster. Bristfokusering till trots framstår gymnasisterna som handlande subjekt genom både protest mot och acceptans av lärarresponsen. I en framtidsvision problematiseras skolans tröga responsmönster i förhållande till nätets snabba och interaktiva motsvarighet. Författaren argumenterar också för en digitaliseringsreform i skrivundervisningen och inte minst i den finländska studentexamen.

Kronholm-Cederberg, Skolans responskultursom skriftpraktik

46,55 €

Huomaa pidempi toimitusaika

Tämä kirja on hankintatuote, joten toimitusaika voi olla tavallista pidempi. Arvioitu toimitusaika on noin 1–4 viikkoa.

  • Ilmainen palautus 30 päivää
  • Ilmainen toimitus Postin nouto­pisteeseen yli 100 € ostoksille.
  • Asiakasomistajalle Bonusta jopa 5 %.

Oletko tyytyväinen tuotetietoihin?

Ovatko tuotetiedot riittävät? Jos tuotetiedoissa on puutteita tai niitä voisi muuten parantaa, anna palautetta.