Palvelusetelit ja eriarvoisuus (Pehmeäkantinen kirja)

  • bvseo_sdk, java_sdk, bvseo-3.2.0
  • CLOUD, getContent, 137ms
  • REVIEWS, PRODUCT
  • bvseo-msg: The resource to the URL or file is currently unavailable.;
+ / - Hover over image to Zoom
Verkkokaupassa:
24,43

Maksa erissä alk. 5,00 € / kk

Saatavuus:

Toimitusaika 3 – 14 arkipäivää

Toimitustavat:
Nouto myymälästä alk. 3,95 €
Nouto pakettiautomaatista alk. 3,95 €
Toimitus kotiin alk. 4,95 €
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestäminen on murroksessa. Perinteisesti kunnat ja julkishallinto
ovat olleet ensisijaisia palveluiden tuottajia, mutta markkinalähtöiset toimintatavat ovat
voimistuneet. Kunnan palveluseteli on yksi tapa lisätä yritysten osallisuutta palvelutuotannossa.
Palvelusetelin tarkoituksena on lisätä asiakkaan ja potilaan valinnan mahdollisuuksia ja parantaa
palvelujen saatavuutta, mutta myös lisätä yrittäjyyttä ja työllisyyttä alueella. Palveluseteli vakinaistettiin
Helsingissä yhdeksi sosiaali- ja terveyspalvelui-den järjestämistavaksi vuonna 2014.

Tutkimuksen kysymyksenä oli, onko palvelusetelikäytännöillä eriarvoistavia vaikutuksia. Eriarvoistuminen
on moniulotteinen kysymys, mutta tässä sitä mitattiin vertaamalla, poikkeavatko palvelusetelin
käyttäjät tuloiltaan tai sosioekonomiselta asemaltaan samaa palvelua kaupungin omana
toimintana saaneista asiakkaista. Yhdenvertaisuus tarkoittaa, että kaikilla on taloudellisesta asemastaan
riippumatta samat mahdollisuudet valita joko kunnan tai palveluseteliyksikön palvelu.

Aineistona olivat kaikki kuudessa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelussa vuosina 2013–14 palveluseteliä
käyttäneet ja vastaavaa kaupungin palvelua käyttäneet asiakkaat. Tilastokeskus yhdisti
sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietoihin tietoja asiakkaan tuloista ja sosioekonomisesta
asemasta. Kiinnostavaa oli, että osassa palveluista asiakkaan omavastuu oli kunnan toiminnoissa
ja palveluseteliyksikössä samansuuruista, toisissa palvelusetelin omavastuu oli hieman suurempi
ja kolmansissa huomattavasti suurempi kuin kaupungin palvelussa.

Tulokset osoittivat, että palvelusetelin eriarvoistavat vaikutukset riippuvat asiakkaan omavastuun
suuruudesta ja muista ehdoista. Palveluseteliä käyttäneillä mediaanitulot olivat suurempia kuin
kaupungin palveluiden asiakkailla. Monissa palveluissa tulojen vaikutus oli vähäistä, mutta jos
omavastuu oli suuri, ei pienituloisilla ollut yhdenvertaista mahdollisuutta valita palveluyksikköä.
Oleellisia olivat myös henkilön muut resurssit ja toimintamahdollisuudet.

Nyt Sote-uudistuksen valmisteluissa keskustelu on siirtynyt aivan uudelle tasolle. Suunnitellaan
koko järjestelmän perustamista laajalle valinnanvapaudelle ja luopumista nykyisestä palvelusetelistä.
Tilalle tulisi erilainen asiakasseteli.

Nyt Sote-uudistuksen valmisteluissa keskustelu on siirtynyt aivan uudelle tasolle. Keskustellaan
koko järjestelmän perustamisesta laajalle valinnanvapaudelle. Nykyisestä palvelusetelistä ehkä
luovutaan ja tilalle suunnitellaan erilaista asiakasseteliä.
EAN 9789523312142

Ominaisuudet

Julkaisupäivä 2016
Julkaisuvuosi 2016
Kustantaja Helsingin kaupungin tietokeskus
Tekijä, kirjoittaja Borg, Pekka
Kääntäjä Gräsbeck, Magnus
Sivumäärä 98
Asiasana eriarvoisuus, julkiset palvelut, ostopalvelut, palvelusetelit, sosiaalipalvelut, terveyspalvelut, yhdenvertaisuus, yksityiset palvelut
Paikka aiheena Helsinki
ISBN-13 9789523312142
YKL 31
Tuoteformaatti Pehmeäkantinen kirja
Kirjan saatavuus Saatavana, hankintatuote
Kirjan toimitusaika Toimitusaika 3 - 14 arkipäivää
Kirjan kieli suomi

Takuu ja huolto

  1. Asennuspalvelut

    Laiteasennuspalvelut on tarkoitettu kotiin kuljetettaville kodinkoneille ja viihde-elektroniikan laitteille. Asennukset Prisma Verkkokaupalle suorittaa Hankinta Helmi Oy.

    Asennukset tehdään arkisin klo 9  21 välisenä aikana. Ajankohta sovitaan tilauksen toimitusajasta sovittaessa.

    Asennuksiin sisältyy

    - Laitteen asennus käyttökuntoon valmistajan asennusohjeiden ja voimassaolevien säädösten mukaan.

    - Tarvittavien kytkentöjen ja liitäntöjen tekeminen sekä sähkön kytkeytymisen tarkistus.

    - Purkaminen kuljetuspakkauksista, mahdollisten kuljetustukien poistaminen ja pakkausjätteen poisvienti.

    - Normaalista käyttökunnosta poikkeavat lisäasennukset ja -määritykset käsitetään lisätöinä, joista Hankinta Helmi Oy laskuttaa vastaanottajaa erikseen.

    Tällaisia asennuksia ovat mm. integroitavien laitteiden kalusteasennukset. Esim. astianpesukoneeseen etulevyksi asennetaan kalustelevy.

    Asennuksiin ei sisälly

    - Kiinteät asennukset tai kiinnitykset, kuten esimerkiksi kaiuttimien kiinnitykset seinään tms.

    - Läpiviennit kiinteiden rakenteiden tai kalusteiden läpi

    - Kalustemuutokset

    - Asennuksessa mahdollisesti tarvittavien kaapeleiden piilotus tai kotelointi

    - Mikäli asennuksen suorittamiseksi tarvitaan pientarvikkeita, jotka eivät ole toimitettavan laitteen mukana (esimerkiksi jatkojohtoja, kiristimiä, tiivistimiä tai kaapeleita), asentaja toimittaa ne mahdollisuuksien mukaan ja Hankinta Helmi Oy laskuttaa ne erikseen loppuasiakkaalta.

    Mikäli asennuspalveluun on huomautettavaa, on virheestä reklamoitava Prisma Verkkokaupan asiakaspalveluun mahdollisimman nopeasti.
  2. Poiskuljetuspalvelut

    Poiskuljetus on vain ison tuotteen kotiinkuljetuksen yhteydessä tilattava palvelu. Palvelu on tarkoitettu kuluttajilta tulevan sähkö- ja elektroniikkaromun tai kalusteromun poiskuljetukseen. Yhtä uutta laitetta vastaan voi tilata yhden vastaavan tuotteen kuljetuksen.

Lue tarkemmat tuoteryhmittäiset palvelukuvaukset täältä >

Kun ostat verkkokaupasta:

  1. 1 Laskulla jopa 60 päivää korotonta maksuaikaa. Lue lisää »
  2. 2 Bonus ostoista jopa 5 %
  3. 3 Lisäksi S-Etukortti Visalla 0,5 % maksutapaetua.
  4. 4 Yli 100€ tilauksille ilmainen toimitus Postin pakettiautomaattiin.
  5. 5 Tuotteilla ilmainen palautusoikeus 14 päivän ajan. Ilmainen palautus ei koske kaikkia toimituksia, lue lisää täältä.

Ota yhteyttä
Ohjeet

Ota yhteyttä

Anna palautetta myymälään tai verkkokauppaan:
Lähetä sähköpostia ›

Myymälöiden ja verkkokaupan
asiakaspalvelun yhteystiedot ›

Ohjeet

Täältä löydät ohjeet ja vastaukset
yleisimpiin kysymyksiin:
Katso usein kysytyt kysymykset ›
Lue asiakaspalvelun ohjeet ›

© SOK

Sivukartta
Käyttöehdot

SOK

PL 1
00088 S-RYHMÄ
Y-tunnus 0116323-1

Maksutavat: