Emil och hans brigg (Pehmeäkantinen kirja)

  • bvseo_sdk, java_sdk, bvseo-3.2.0
  • CLOUD, getAggregateRating, 130ms
  • REVIEWS, PRODUCT
  • bvseo-msg: The resource to the URL or file is currently unavailable.;
+ / - Hover over image to Zoom
Verkkokaupassa:
30,24
Saatavuus:

Toimitusaika 3 - 9 arkipäivää

Toimitustavat:
Nouto myymälästä tai pakettiautomaatista alk. 0 €
Toimitus kotiin alk. 2,95 €
I Åbolands skärgård har man alltid rört sig på vattnet, inte bara vid jakt och fiske, utan också i bruket av jorden. För att föra sina varor in till städerna lät bönderna i Korpo, Nagu, Pargas och Kimito sedan långt tillbaka i tiden bygga båtar med virke från egen skog. Till att börja med var de rätt små, men när man efterhand började gå samman med sina grannar kunde man rusta till större skutor.

Mot slutet av svenska tiden seglade skärgårdsborna allmänt till både Åbo, Stockholm och Reval för att avyttra sina produkter. I början av ryska tiden utvecklades seglationen ytterligare, men under Krimkriget 1854 - 1855 led sjöfarten stora förluster. Flere fartyg beslagtogs ute i Europa, andra måste säljas i utländska hamnar, och många brändes eller bortfördes från hamnarna längs våra kuster. Då mindre än hälften av handelsflottan fanns kvar efter kriget, beslöt senaten att ersätta redare och köpmän för deras förluster genom att låta dem i fem år tullfritt införa fartyg och material för fartygsbygge. De fartyg, som byggdes efter kriget var större och bättre utrustade, än de som byggts tidigare. Och när antmannafartygen år 1868 fick obegränsad seglationsfrihet började åbolänningarna gå till sjöss litet till mans. År 1880 var inte mindre än fem barkar, fem briggar, tre skonertskepp och tre skonertar registrerade enbart i Korpo!

Bakom det väldiga uppsvinget i allmogeseglationen stod en sällsynt lyckosam blandning av tidpunkt, inställning och beredskap. I skärgården utgjorde varje fartyg underlag för ett skilt rederi, som i allmänhet bestod av 15 - 20 delägare. Så långt möjligt skulle rederiets utgifter täckas med hjälp av redarnas personliga insatser. På våren var de skyldiga att vid "första öppet vatten", medan fartyget gjordes segelklart, föra ned sin andel av den proviant som behövdes ombord. Det gällde främst hårt bröd och torkade ärter, samt hårt saltat smör, fläsk och kött. Vid rederistämman hade de rösträtt enligt del i fartyget. Till huvudredare, eller korrespondentredare som det också kallades, utsågs en skrivkunnig, med sjöfart väl förtrogen person. Han skötte rederiets affärer på hemorten och mottog från lossningshamnarna betalningen för frakterna som remissor av fartygets befälhavare. Huvudredaren sammankallade den årliga rederistämman, där delägarna granskade räkenskaperna för den avslutade säsongen och fattade beslut om den fortsatta verksamheten.

En sommardag på 1950-talet, när författaren med sin far rodde längs stranden i Västerkalax Västervik i Korpo tillsammans med lektor Ludvig Granit, berättade han att man en gång i tiden byggt ett segel fartyg på Lukanberget. Vid sjösättningen, som han deltog i som liten pojke, hade man druckit rom med skopa ur en stor så. Det lät spännande, men desto mera nämnde han inte om saken. Först när Gustav Wickström tjugo år senare hittade namnet på fartyget i Allan Gustafssons bok "Gynnande Vind - åboländsk bygdesjöfart under segel", vaknade hans intresse för bygget på allvar, och sedan dess har han försökt få reda på så mycket som möjligt om briggen, som hette "Hermo".

Till en början fäste Gustav uppmärksamheten vid själva fartyget, dess egenskaper, resor och laster, men med tiden gled intresset över till människorna ombord - till deras liv och leverne. Han hittade allt mer uppgifter om den första kaptenen, Herman Emil Michelsson. Under årens lopp har han också lyckats få reda på en hel del om kaptenens hustru Alexandra.

Boken handlar således om verkliga personer och deras liv i slutet av 1800-talet. I huvudsak bygger framställningen på uppgifter av anhöriga, brev till och från briggen "Hermo" och barken "Chieftain", dokument från Åbo Landskapsarkiv och Sjöhistoriska Institutet vid Åbo Akademi, samt på Allan Gustafssons anteckningar från mötesprotokoll och J.M. Gra
Kun ostat verkkokaupasta:
  1. 1 Laskulla jopa 60 päivää korotonta maksuaikaa.
  2. 2 Yli 65€ ostoista toimitus veloituksetta myymälään tai pakettiautomaattiin.
  3. 3 Bonus ostoista jopa 5 %
  4. 4 Tuotteilla ilmainen palautusoikeus 14 päivän ajan.