Arki lapsen kokemana (Pehmeäkantinen kirja)

  • bvseo_sdk, java_sdk, bvseo-3.2.0
  • CLOUD, getAggregateRating, 132ms
  • REVIEWS, PRODUCT
  • bvseo-msg: The resource to the URL or file is currently unavailable.;
+ / - Hover over image to Zoom
Verkkokaupassa:
55,13
Saatavuus:

Toimitusaika 3 - 14 arkipäivää

Toimitustavat:
Nouto myymälästä tai pakettiautomaatista alk. 0 €
Toimitus kotiin alk. 2,95 €
Tutkimus edustaa lapsitutkimusta korostaen lapsen omia voimavaroja ja kykyä kertoa elämästään. Lapsen oikeus tulla kuul1uksi häntä itseään koskevissa asioissa perustuu YK:n Lapsen oikeuksien yleissopimukseen sekä Suomen perustuslakiin, joiden mukaan lapsen etu tulee ottaa huomioon kaikilla hallinnon ja päätöksenteon tasoilla. Tutkimus sijoittuu kasvatustieteen ja sosiologian leikkauskohtaan ja nojautuu fenomenologiseen tutkimusasenteeseen.

Tutkimuksen tarkoituksena on yhtäältä kuvata lapsen arjen kokemuksia ja arkipäivän rakentumista sekä toisaalta kehittää lapsihaastattelua. Suomalaisen 5-7 -vuotiaan lapsen arki jäsentyy lähtemisen ja tulemisen akselille. Lapsen arkea perheessä määrittää vanhempien työssäkäynti, jonka vuoksi lapset viettävät arkipäivänsä päiväkodissa. Viikonloput kuluvat perheen kanssa kotona.

Aineisto on hankittu "lapsihaastatteluilla". Tutkimushenkilöinä on 29 lasta, jotka ovat iältään 5-7 -vuotiaita. Lapsihaastatteluun liittyy kaksi keskeistä ongelmaa ja haastetta. Ensinnäkin haastattelu on aineiston hankintatapana aikuiskeskeinen. Toiseksi lapsen voi olla vaikea kertoa kokemuksistaan, kun aikuinen johtaa keskustelua ja määrittelee sen etenemisen ja sisältöalueet. Ratkaisumallina sen pulmiin tutkimuksessa esitellään dialogin merkitys lapsen ja aikuisen välisessä kohtaamisessa. Lapsihaastattelussa on olennaista lapsen ja aikuisen välinen kohtaaminen, dialogi ja leikki.

Tutkimus on otteeltaan eksistentiaalis-fenomenologinen, sillä se pyrkii kuvailemaan lapsen kokemuksia sellaisina kuin ne hänelle itselleen ilmenevät. Tutkimusta ohjaa holistinen ihmiskäsitys.

Tuloksina esitellään aluksi kaikkien tutkimukseen osallistuneiden lasten arkikokemusten yksilökohtaiset merkitysverkostot. Toinen vaihe kiteyttää arjen neljäksi sisältöalueeksi: arkiaamut, arkipäivät, arki-illat ja viikonloput. Kutakin sisältöaluetta tarkastellaan eri merkitysulottuvuuksien kautta. Lapsen kokemusten variaatio osoittautuu varsin moniulotteiseksi. Tutkimus osoittaa, että lapset osaavat kertoa arjen kokemuksistaan taitavasti. Lapsen kuunteleminen vaatii aikuiselta erityistä valppautta ja aikuiskeskeisen asemansa tiedostamista. Aikuisen velvollisuus on kuunnella lasta, ja tämän taidon harjoittamiseen pitäisi kiinnittää erityistä huomiota lasten kanssa työskentelevien koulutuksessa sekä vanhempainkasvatuksessa.

Tulokset kertovat, kuinka merkittäviä asioita leikki, kaverit ja vanhemmat ovat lapselle. Tulokset antavat viitteitä myös siitä, miten lapsen kokemuksia voisi ottaa paremmin huomioon perhe- ja työvoimapoliittisia ratkaisuja suunniteltaessa. Työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisen kehittämistä on jatkettava lapsen edun nimissä. Lapsen mahdollisuutta leikkiin päiväkodin kasvatusympäristössä on vahvistettava sekä otettava huomioon, että lapsen elämisen ja olemisen tahti on erilainen kuin vanhemman ja yhteiskunnan. Tutkimuksesta tulee myös esille lapsen arjen kiireettömyys ja joustavuus. Lapsi kykenee sopeutumaan aikuisen ja yhteiskunnan asettamaan arjen rytmiin - mutta voisivatko aikuiset joustaa ja ottaa huomioon lapsen tahdin?
Kun ostat verkkokaupasta:
  1. 1 Laskulla jopa 60 päivää korotonta maksuaikaa.
  2. 2 Yli 65€ ostoista toimitus veloituksetta myymälään tai pakettiautomaattiin.
  3. 3 Bonus ostoista jopa 5 %
  4. 4 Tuotteilla ilmainen palautusoikeus 14 päivän ajan.