Äänen retoriikka lastenmainoksissa (Pehmeäkantinen kirja)

  • bvseo_sdk, java_sdk, bvseo-3.2.0
  • CLOUD, getContent, 110ms
  • REVIEWS, PRODUCT
  • bvseo-msg: The resource to the URL or file is currently unavailable.;
+ / - Hover over image to Zoom
Verkkokaupassa:
55,38

Maksa erissä alk. 5,00 € / kk

Saatavuus:

Toimitusaika 3 – 14 arkipäivää

Toimitustavat:
Nouto myymälästä alk. 0 €
Nouto pakettiautomaatista alk. 3,95 €
Toimitus kotiin alk. 4,95 €
Media on merkittävä osa lapsen arjen ympäristöä. Television katselu on edelleen suosittua huolimatta internetin ja muun median käytön lisääntymisestä. Televisiomainokset pyrkivät vaikuttamaan lapsiin kuluttajina ja sosiaalistamaan heitä bränditietoisiksi kulutuskulttuurin jäseniksi.

Pirkko Martti tarkasteli väitöstutkimuksessaan sitä, miten lapsille suunnatuissa televisiomainoksissa käytetään ääntä vaikuttamisen välineenä. Mainosten taustapuheen sanojen semanttinen sisältö rajattiin tarkastelun ulkopuolelle, ja äänen retoriikan keinojen määrittelemiseksi mainoksista tutkittiin musiikkia, äänitehosteita ja taustapuheen ei-kielellisiä elementtejä.

Martti haluaa tehdä tunnetuksi äänen retoriikan käsitettä. - Mainonnan tutkimuksessa kuvan retoriikka on toistuva käsite, mutta äänen retoriikasta ei juuri puhuta, vaikka ääni on keskeinen vaikuttamisen väline.

Vaikuttamisen kannalta keskeisiksi muodostuivat taustapuhujan sukupuoli ja ikäryhmä sekä puheen prosodiikka. - Lasta puhutteli useimmiten kohderyhmän kanssa samaa sukupuolta oleva aikuinen, minkä voi tulkita osaksi lastenmainonnan didaktista tyyliä, Martti toteaa. Lapset itse olivat äänessä taustapuhujina vain noin kuudessa prosentissa tutkimusmainoksista.

Aikuiseksi kasvetaan sukupuoleen, mieheksi tai naiseksi, sosiaalistumalla, Martti muistuttaa. - Siihen vaikuttaa myös tapa, jolla sukupuolen esittämistä vahvistetaan mainoksissa.

Eri sukupuolia puhuteltiin keskenään hyvin eri tavoin, ja taustapuhe oli usein voimakkaasti sukupuolta liioittelevaa. Selkeitä eroja poikien ja tyttöjen mainosten äänielementtien välillä esiintyi myös toimintaa alleviivaavien äänitehosteiden ja musiikin duuri- tai mollisävellajin käytössä ja siinä, kerrottiinko tuotteesta laulaen.

Kansainvälisten tutkimusten mukaan sukupuolen esittämisen tapa lastenmainonnassa ei ole muuttunut samassa määrin kuin yleensä tasa-arvoistuvassa yhteiskunnassa. Voidaan jopa todeta, että mainonta on ikään kuin ottanut askelen taaksepäin muuhun lastenkasvatukseen nähden. Martin tutkimus vahvisti tätä näkemystä. Tulokset toivat esille sukupuolirooliin sosiaalistamisen tapoja äänen keinoin: voimaa, kovuutta ja toimintaa korostamalla mainonnan lapsiyleisö tuotettiin poikina. Yleisön tuottaminen tyttöinä toteutettiin pehmeämmin äänen keinoin, mitä laulaminen ja jännitteetön äänenkäyttö taustapuheessa edustivat. Lastenmainokset eivät siten myy lapsille ainoastaan tuotetta, vaan myös sukupuoliroolien ideologiaa.

Tutkimuksen aineisto koostui MTV3-televisiokanavalla lastenohjelmien yhteydessä näytetyistä mainoksista (N = 178). Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä sisällönanalyysia.
EAN 9789513950552

Ominaisuudet

Julkaisupäivä 2013
Julkaisuvuosi 2013
Alanimeke musiikki, äänitehosteet ja puheen ei-kielelliset elementit vaikuttamisen välineinä
Kustantaja Jyväskylän yliopiston kirjasto
Tekijä, kirjoittaja Martti, Pirkko
Sivumäärä 215
Asiasana lapset, mainonta, mainoselokuvat, mainosmusiikki, musiikki, puhe, retoriikka, televisiomainonta, ääni, äänitehosteet
YKL 69.35
ISBN-13 9789513950552
Tuoteformaatti Pehmeäkantinen kirja
Kirjan saatavuus Saatavana, hankintatuote
Kirjan toimitusaika Toimitusaika 3 - 14 arkipäivää
Kirjan kieli suomi

Takuu ja huolto

Prisman verkkokaupan kautta ostettaville kodinkoneilla ja viihde-elektroniikan tuotteille voidaan hankkia asennuspalveluita sekä tuotteiden poiskuljetuspalveluita.

1. Asennuspalvelut

Laiteasennuspalvelut on tarkoitettu kotiin kuljetettaville kodinkoneille ja viihde-elektroniikan laitteille. Asennukset Prisma Verkkokaupalle suorittaa Hankinta Helmi Oy.

Asennukset tehdään arkisin klo 9  21 välisenä aikana. Ajankohta sovitaan tilauksen toimitusajasta sovittaessa.

Asennuksiin sisältyy

- Laitteen asennus käyttökuntoon valmistajan asennusohjeiden ja voimassaolevien säädösten mukaan.
- Tarvittavien kytkentöjen ja liitäntöjen tekeminen sekä sähkön kytkeytymisen tarkistus.
- Purkaminen kuljetuspakkauksista, mahdollisten kuljetustukien poistaminen ja pakkausjätteen poisvienti.
- Normaalista käyttökunnosta poikkeavat lisäasennukset ja -määritykset käsitetään lisätöinä, joista Hankinta Helmi Oy laskuttaa vastaanottajaa erikseen. Tällaisia asennuksia ovat mm. integroitavien laitteiden kalusteasennukset. Esim. astianpesukoneeseen etulevyksi asennetaan kalustelevy.

Asennuksiin ei sisälly

- Kiinteät asennukset tai kiinnitykset, kuten esimerkiksi kaiuttimien kiinnitykset seinään tms.
- Läpiviennit kiinteiden rakenteiden tai kalusteiden läpi
- Kalustemuutokset
- Asennuksessa mahdollisesti tarvittavien kaapeleiden piilotus tai kotelointi
- Mikäli asennuksen suorittamiseksi tarvitaan pientarvikkeita, jotka eivät ole toimitettavan laitteen mukana (esimerkiksi jatkojohtoja, kiristimiä, tiivistimiä tai kaapeleita), asentaja toimittaa ne mahdollisuuksien mukaan ja Hankinta Helmi Oy laskuttaa ne erikseen loppuasiakkaalta.

Tarkemmat kuvaukset tuoteryhmittäisistä asennuspalveluista löytyvät kohdasta 3.

Mikäli asennuspalveluun on huomautettavaa, on virheestä reklamoitava Prisma Verkkokaupan asiakaspalveluun mahdollisimman nopeasti.

2. Poiskuljetuspalvelut

Poiskuljetus on vain ison tuotteen kotiinkuljetuksen yhteydessä tilattava palvelu.

Palvelu on tarkoitettu kuluttajilta tulevan sähkö- ja elektroniikkaromun tai kalusteromun poiskuljetukseen.

Yhtä uutta laitetta vastaan voi tilata yhden vastaavan tuotteen kuljetuksen

Lue tarkemmat tuoteryhmittäiset palvelukuvaukset täältä >

Kun ostat verkkokaupasta:

  1. 1 Laskulla jopa 60 päivää korotonta maksuaikaa. Lue lisää »
  2. 2 Bonus ostoista jopa 5 %
  3. 3 Lisäksi S-Etukortti Visalla 0,5 % maksutapaetua.
  4. 4 Yli 100€ tilauksille ilmainen toimitus Postin pakettiautomaattiin.
  5. 5 Tuotteilla ilmainen palautusoikeus 14 päivän ajan. Ilmainen palautus ei koske suurikokoisia toimituksia (24,90€ sekä 69€).

Ota yhteyttä
Ohjeet

Ota yhteyttä

Anna palautetta myymälään tai verkkokauppaan:
Lähetä sähköpostia ›

Myymälöiden ja verkkokaupan
asiakaspalvelun yhteystiedot ›

Ohjeet

Täältä löydät ohjeet ja vastaukset
yleisimpiin kysymyksiin:
Katso usein kysytyt kysymykset ›
Lue asiakaspalvelun ohjeet ›