Lapsi oppii pelaamalla ja puuhailemalla
Lapset oppivat nopeasti pelien, lelujen ja puuhakirjojen avulla. Oppimiseen liittyvät lautapelit ovat hyvää vastapainoa ruutuajalle ja kivaa yhdessäoloa koko perheelle. Koska oppimispeleistä on hyötyä kaiken ikäisille, ei ole mikään ihme, että ne ovat suosittuja yhtä hyvin lapsille kuin iäkkäämmille vanhainkodeissa. Asiantuntijana tuoteryhmäpäällikkö Lotta Jansén Tacticilta.
Oppimiseen on tarjolla niin pelejä, leluja, kirjoja kuin puuhakirjojakin. Ja aiheita löytyy laidasta laitaan. Niissä käsitellään vaikkapa tunnetaitoja, luontoa, lukemaan opettelua ja laskemista.
- Suomessa suunnitelluissa oppimistuotteissa on lähtökohtana suomalainen oppimiskäsitys. Siinä oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa, ruokitaan lapsen uteliaisuutta, rohkaistaan lasta tutkimaan ja ajattelemaan, tarjotaan lasta aktivoivia tehtäviä sekä opitaan ilon kautta, Lotta Jansén kertoo.
Suomalainen oppiminen on edelleen arvostettua maailmalla. Siksi sekä digitaalisia oppimispelejä että lautapelejä viedäänkin täältä moniin muihin maihin. Esimerkiksi Tacticin Opetellaan-sarjassa on tarjolla pelejä ja kirjoja, jotka on sekä suunniteltu että valmistettu Suomessa. Ne tunnistaa Avainlippu-merkistä. Tuotteet, jotka on suunniteltu Suomessa mutta valmistettu ulkomailla, taas tunnistaa Design from Finland -merkistä. On myös kokonaan ulkomaisia tuotteita.
Oppimistuotteet kehitetään opetuksen ammattilaisten kanssa
Oppimistuotteisiin on yleensä selkeästi merkitty ikäryhmä. Se antaa osviittaa siitä, milloin lapsi on herkimmillään oppimaan käsiteltävän asian.
- On hyvä kuitenkin muistaa, että jokainen lapsi oppii omassa tahdissaan. Sopivat haasteet ja niiden ratkaiseminen saavat aikaan onnistumisen iloa, Jansén sanoo.
Oppimistuotteet on yleensä kehitetty yhdessä opettajien kanssa. He ovat oppimisen ammattilaisia, mutta heillä on myös käsitys siitä, minkä tietojen ja taitojen oppimista olisi hyvä tukea päiväkodin tai koulun lisäksi myös kotona leikinomaisesti.
Hyvä peli kestää käyttöä
Jos peli houkuttelee lasta, se yleensä otetaan esille uudemmankin kerran. Kun lapselle tarjoaa hänen ikäänsä ja kehitystasoonsa sopivaa opettavaista tekemistä, ilo syntyy oivaltamisesta. Lapsi huomaa onnistuvansa, haluaa kokea tunteen uudelleen ja haluaa oppia lisää. Lapsuudessa luodaankin pohjaa elinikäiselle oppimiselle ja lapsen käsitykselle itsestään oppijana.
Laadukkaat tuotteet kestävät pitkään ja niistä on iloa useammalle lapselle. Myös vastuullisuus pelien ja muiden tuotteiden valmistuksessa on todella tärkeää muun muassa ympäristön kannalta.
- Erityisesti lasten tuotteissa turvalliset materiaalit ja tuotannon läpinäkyvyys takaavat myös tuotteiden turvallisuuden. FSC-merkki kirjoissa ja peleissä on puun alkuperäketjun sertifikaatti, ja monissa tuotteissa käytetään nykyään kierrätysmateriaaleja, Jansén kertoo.
Peli on hyvä oppimisväline – seitsemän faktaa
1. Peleissä korostuu yhdessä tekeminen, ja lapset oppivat toisiltaan. Positiivinen ilmapiiri edistää oppimista.
2. Peli tarjoaa tilaisuuden harjoitella uudelleen ja uudelleen.
3. Oppimispeleissä on paljon erilaisia aiheita: opitaan eri kulttuureista tai opitaan kirjaimia ja numeroita.
4. Pelaaminen opettaa sosiaalisia taitoja, esimerkiksi vuoron odottamista, häviämistä, voittamista ja joukkueena pelaamista. Tutussa porukassa on turvallista harjoitella näitäkin taitoja.
5. Lapsetkin ovat erilaisia oppijoita, ja pelaaminen voi motivoida ollessaan toiminnallisempaa kuin kirjan ääreen keskittyminen.
6. Pelin sääntöjen lukeminen kehittää luetun ymmärtämistä ja omaksumista. Pisteiden laskemisessa pääsee harjoituttamaan laskutaitoaan.
7. Lautapelit ovat vastapainoa ruutuajalle ja tuovat eri ikäiset yhteen iloisen ajanvietteen pariin.
Oppimispeleistä on hyötyä kaikenikäisille. Lapset viihtyvät niiden parissa mutta niitä pelataan myös vanhainkodeissa, sillä ne aktivoivat aivoja monin eri tavoin ja auttavat ylläpitämään muun muassa päättelykykyä, muistia ja hienomotorisia taitoja. Lisäksi yhdessä pelaamisella on valtava seurallinen vaikutus.
Esimerkkejä Opetellaan-sarjasta: